Період завершення навчання в школі являє собою складність саме в психологічному аспекті. Тестування показує наскільки випускники готові до дорослого життя, наскільки їх рівень домагань адекватний можливостям. Саме з метою особистісного зростання учнів 11-х класів, формування орієнтації на збереження свого психологічного здоров’я, виявлення й усвідомлення своїх почуттів, досягнення емоційної рівноваги, практичним психологом систематично здійснюється психологічний супровід випускників.
Так, впродовж грудня було досліджено професійні схильності учнів 11-А та 11-Б класів. Загалом у тестуванні взяв участь 41 випускник, що становить 91% від загальної кількості.
Проводилося опитування, який тип професій цікавить учнів. Так, 74% учнів 11-А класу та 42% учнів 11-Б класу обрали роботу з людьми, наукова праця зацікавила 5% одинадцятикласників, практичною діяльністю планують займатися 28% учнів 11-Б класу, професії творчого характеру вибрали для себе 27%учнів 11-А класу та 18% учнів 11-Б класу. Екстремальні види діяльності (професії пов’язані із заняттями спортом, експедиційною роботою, охоронною і оперативно-пошуковою діяльністю, службою в армії) у переважній більшості обрали учні 11-Б класу -22% (11-А клас -5%). Наступним етапом було визначення схильностей учнів до обраних типів професій. Так, у 53% учнів 11-А класу та трохи більше 40% учнів 11-Б класу (загалом у близько 50% випускників) наявна виражена схильність до обраної діяльності, з них лише у 11% схильність яскраво виражена. Варто звернути увагу на те, що в 11% учнів 11-А класу та 9% учнів 11-Б класу не виявлено схильностей до обраної професії.
8 % учнів 11-А класу та 5% учнів 11-Б класу зазначили, що обрана професія –вибір батьків.
Більше 40% учнів 11-Б класу та 25% учнів 11-А класу не визначилися з ВУЗами, куди будуть вступати. Це може негативно позначитися на підготовці до ЗНО, поглибити стресову ситуацію. Крім цього, майже 20% випускників не розмовляють з батьками про те, що збираються робити після закінчення школи, 50% учнів 11-Б класу дали відповідь «спілкуються при нагоді». Натомість 74% учнів 11-А класу зазначили відповідь «часто». Обмеженість у спілкуванні з батьками може призвести до виснаження через нервово-психічну напругу.
Варто зазначити, що при виборі професії змінилися у випускників орієнтири: престижність не приваблює учнів. Визначені такі пріоритети:
1). Реалізація інтересів.
2). Можливість мати матеріальну незалежність.
3). Можливість мати високу посаду та самоствердитись (вибір учнів 11-А класу); можливість стати незалежною особистістю (вибір учнів 11-Б класу).
За результатами проведеного дослідження встановлено, що випускникам успішно здати ЗНО перешкоджає:
1). Хвилювання (близько 56% учнів11-х класів).
2). Неуважність (53% учнів11-хкласів).
3). Низький рівень знань (45% учнів11-х класів).
4). Недостатньо часу (35% учнів 11-х класів).
Випускники перебувають у стані стресової напруги, це підтвердили і результати тесту. Лише 20% учнів мають високий рівень стресостійкості.
У 2 учнів (11%) рівень стресостійкості трохи нижче середнього. Ці учні потребують тренування вмінь досягати емоційної рівноваги та протидії стресу.
У переважній більшості учні 11-А класу готуються до ЗНО з репетиторами (85%), учні 11-Б класу – самостійно (більше 70%), займаються на факультативах 25% учнів 11-Б класу, 5% учнів 11-А класу.
83% випускників вважають себе життєво компетентними, готовими до самостійного життя. З них 46% зазначили, що в цьому лише їх заслуга, 63%- батьків.
За результатами психологічного дослідження проводиться ряд заходів :
-
Виступ на батьківських зборах «Психологічна підтримка дітей в період підготовки та проходження ЗНО» (січень 2018).
-
Година спілкування «ЗНО-реалії, перспектива» (січень 2018).
-
Корекційні заняття «Формула успіху» (січень-квітень 2018).
-
Індивідуальні консультації за запитом (січень-травень 2018).
Практичний психолог Долинська О. С.
|